Utställning av Bo-Erik Gyberg på Teatergrillen.
Varmt välkomna på Vernissage på
Teatergrillen tisdagen den 19 november
kl 17:00-19:00 i närvaro av konstnären.
Under vernissagen bjuder Teatergrillen på förfriskning (först till kvarn).
Stötta gärna Teatergrillens konstsatsning genom att boka bord
eller avnjuta en måltid i anslutning till vernissagen.
Verken är till salu och verklista finns på plats.
Teatergrillen har historiskt varit en plats där konstnärer samlats och samtalat.
De senaste i raden som ställt ut på Teatergrillen är Astrid Sylwan, Hanna Zelleke Collin, Klara Kristalova, Trinidad Carrillo, Jens Fänge, Martin Gustavsson, Olle Borg, Jesper Nyrén, Stefan Otto, Anna Linderstam, Mikael Olsson, Torbjörn Johansson, Liselotte Watkins och Matthias van Arkel.
Teatergrillen visar nu stolt upp utställningen Bergman Filmar på Teatergrillen.
Myterna om Bergman är många.
Ingmar Bergman hade ett favoritbord på Teatergrillen, precis vid ingången, lite dolt och avsides så han kunde observera utan att bli observerad.
Teatergrillen blev ett lokus där Bergman på det viset kände sig trygg och trivdes. Bo-Erik Gyberg kontaktade Teatergrillen eftersom han satt på ett antal aldrig tidigare visade fotografier med Bergman.
”Bakgrunden är att jag 1970 och 1971 hade privilegiet att arbeta nära Ingmar Bergman som hans stillbildsfotograf under inspelningen av filmerna Beröringen och Viskningar och Rop. Många av bilderna är genom åren flitigt publicerade i ledande media runt hela världen, någon bild kan kanske kallas ikonisk. Men de har aldrig ställts ut.”
– Bo-Erik Gyberg
Tanken på Teatergrillen som utställningsrum för detta är naturligtvis näraliggande med tanke på Bergmans välkända historia där.
Bo-Erik Gyberg
Bergman Filmar
Teatergrillen
19.11.2024 – 18.01.2025
Ögonblicksbilder 1970-71
Under två år arbetade Bo-Erik Gyberg som stillbildsfotograf på Ingmar Bergmans filminspelningar. Under inspelningen av ”Beröringen” 1970 fick han förmånen att samarbeta med den legendariske amerikanske press-agenten Ernie Andersson, Andersson satte en helt ny standard för arbete mot media. Bo-Erik var den som såg till att de press-releaser som varje vecka sändes ut runt hela världen försågs med bildmaterial. Metoden fortsatte att användas påföljande år under inspelningen av ”Viskningar och rop”. Detta innebar ett intensivt arbete men också en stor frihet att följa och dokumentera inspelningsarbetet.
Bo-Erik Gyberg
Bo-Erik Gyberg, född 3 december 1947 i Stockholm, är en svensk regissör, film- och stillbildsfotograf, producent och filmkonsulent, rektor för Stockholms dramatiska högskola 2011–2013 och rådgivare och utredare vid Kulturdepartementet 2014–2015. Under 1970-talet arbetade Gyberg med visuell kommunikation i Afrika, bland annat för SIDA i Etiopien, för USAID i Botswana och för Världsbanken i Nigeria. Han var också rådgivande producent för filmer till FN:s stora konferens ”Habitat” i Vancouver 1976. Bo-Erik har nu ett långt arbetsliv bakom sig. Han har gått från fotograf (med bland annat en separatutställning 1975 på dåvarande Fotografiska museet och en konstnärlig utsmyckning i Dalens sjukhus) till rektor för bland annat Högskolan för fotografi och film i Göteborg och Stockholms dramatiska högskola och han har haft flera regeringsuppdrag. Nu har han tagit sig tid att göra ett urval och ta fram högkvalitativa fotografiska kopior av några av sina bilder på Ingmar Bergman. Många av bilderna är välkända och publicerade, andra publiceras nu för första gången.
om hur dessa bilder kom till…
Att ha en press-agent, var ett krav från den amerikanska finansiären bakom Bergmans första engelskspråkiga film Beröringen (insp 1970) med Elliott Gould i en av huvudrollerna. Bergman krävde ”den bästa” och det fick han. Ernie Andersson (Ej att förväxla med den amerikanska radioprofilen med samma namn) var legendarisk press-agent åt bland andra Humphrey Bogart, John Huston och Louis Amstrong.
Ernie Andersson införde ett för Sverige helt nytt sätt att arbeta; under den nio veckor långa inspelningen av Beröringen skrev han 39 pressreleaser som i olika urval skickades till alla relevanta media i hela världen och tog personliga kontakter med ledande journalister. Genomslaget var stort.
Ett exempel: International Herald Tribune gick i graven i oktober 2013 och gav ut ett sista nummer som innehöll de artiklar man ansåg var de väsentligaste genom alla åren. Då fanns Bergman med och även Bo-Erik Gybergs bild med en kommentar av Bo-Erik själv. Att jobba med Bergman visade sig inte vara så lätt, vilket Ernies sista pressrelease från inspelningen av Beröringen visar. ”How press-agents go mad”. Ernie var en mycket skygg person och tillät aldrig att låta sig fotograferas.
I det dåligt upplysta kontorsrummet på Filmstaden i Råsunda trodde han att Bo-Erik inte skulle få till en exponering. Vad Ernie inte visste var att Bo-Erik laddat kameran med en alldeles ny mycket högkänslig emulsion som Kodak på prov tagit fram. Så det blev en av mycket få bilder (kanske den enda) på Ernie Andersson.