Artist: Bo-Erik GybergMedia: FotografiDate: 2024

Utställning ”Bergman Filmar” av Bo-Erik Gyberg

Bo-Erik Gyberg
Bergman Filmar
Teatergrillen
19.11.2024 – 18.01.2025

 

VERKLISTA

vid intresse kontakta;

CONTACT:
Bo-Erik Gyberg
production@levandebilder.se
eller
Calle Carboni
calle.carboni@svenskabrasserier.se

Teatergrillen har historiskt varit en plats där konstnärer samlats och samtalat.

De senaste i raden som ställt ut på Teatergrillen är Astrid Sylwan, Hanna Zelleke Collin, Klara Kristalova, Trinidad Carrillo, Jens Fänge, Martin Gustavsson, Olle Borg, Jesper Nyrén, Stefan Otto, Anna Linderstam, Mikael Olsson, Torbjörn Johansson, Liselotte Watkins och Matthias van Arkel.

Teatergrillen visar nu stolt upp utställningen Bergman Filmar på Teatergrillen.

 

Myterna om Bergman är många.
Ingmar Bergman hade ett favoritbord på Teatergrillen, precis vid ingången, lite dolt och avsides så han kunde observera utan att bli observerad.
Teatergrillen blev ett lokus där Bergman på det viset kände sig trygg och trivdes. Bo-Erik Gyberg kontaktade Teatergrillen eftersom han satt på ett antal aldrig tidigare visade fotografier med Bergman.

”Bakgrunden är att jag 1970 och 1971 hade privilegiet att arbeta nära Ingmar Bergman som hans stillbildsfotograf under inspelningen av filmerna Beröringen och Viskningar och Rop. Många av bilderna är genom åren flitigt publicerade i ledande media runt hela världen, någon bild kan kanske kallas ikonisk. Men de har aldrig ställts ut.”

– Bo-Erik Gyberg

Tanken på Teatergrillen som utställningsrum för detta är naturligtvis näraliggande med tanke på Bergmans välkända historia där.

BERGMAN FILMAR

Ögonblicksbilder 1970-71

 

Under två år arbetade Bo-Erik Gyberg som stillbildsfotograf på Ingmar Bergmans filminspelningar. Under inspelningen av ”Beröringen” 1970 fick han förmånen att samarbeta med den legendariske amerikanske press-agenten Ernie Andersson, Andersson satte en helt ny standard för arbete mot media. Bo-Erik var den som såg till att de press-releaser som varje vecka sändes ut runt hela världen försågs med bildmaterial. Metoden fortsatte att användas påföljande år under inspelningen av ”Viskningar och rop”. Detta innebar ett intensivt arbete men också en stor frihet att följa och dokumentera inspelningsarbetet.

 

Bo-Erik Gyberg

Bo-Erik Gyberg, född 3 december 1947 i Stockholm, är en svensk regissör, film- och stillbildsfotograf, producent och filmkonsulent, rektor för Stockholms dramatiska högskola 2011–2013 och rådgivare och utredare vid Kulturdepartementet 2014–2015. Under 1970-talet arbetade Gyberg med visuell kommunikation i Afrika, bland annat för SIDA i Etiopien, för USAID i Botswana och för Världsbanken i Nigeria. Han var också rådgivande producent för filmer till FN:s stora konferens ”Habitat” i Vancouver 1976. Bo-Erik har nu ett långt arbetsliv bakom sig. Han har gått från fotograf (med bland annat en separatutställning 1975 på dåvarande Fotografiska museet och en konstnärlig utsmyckning i Dalens sjukhus) till rektor för bland annat Högskolan för fotografi och film i Göteborg och Stockholms dramatiska högskola och han har haft flera regeringsuppdrag. Nu har han tagit sig tid att göra ett urval och ta fram högkvalitativa fotografiska kopior av några av sina bilder på Ingmar Bergman. Många av bilderna är välkända och publicerade, andra publiceras nu för första gången.

 

Mer om Bo-Erik Gyberg

 

 

 

 

om hur dessa bilder kom till…

Bergman tvungen att ha en press-agent!

Att ha en press-agent, var ett krav från den amerikanska finansiären bakom Bergmans första engelskspråkiga film Beröringen (insp 1970) med Elliott Gould i en av huvudrollerna. Bergman krävde ”den bästa” och det fick han. Ernie Andersson (Ej att förväxla med den amerikanska radioprofilen med samma namn) var legendarisk press-agent åt bland andra Humphrey Bogart, John Huston och Louis Amstrong.

 

Ernie Andersson införde ett för Sverige helt nytt sätt att arbeta; under den nio veckor långa inspelningen av Beröringen skrev han 39 pressreleaser som i olika urval skickades till alla relevanta media i hela världen och tog personliga kontakter med ledande journalister. Genomslaget var stort.

 

Ett exempel: International Herald Tribune gick i graven i oktober 2013 och gav ut ett sista nummer som innehöll de artiklar man ansåg var de väsentligaste genom alla åren. Då fanns Bergman med och även Bo-Erik Gybergs bild med en kommentar av Bo-Erik själv. Att jobba med Bergman visade sig inte vara så lätt, vilket Ernies sista pressrelease från inspelningen av Beröringen visar. ”How press-agents go mad”. Ernie var en mycket skygg person och tillät aldrig att låta sig fotograferas.

 

I det dåligt upplysta kontorsrummet på Filmstaden i Råsunda trodde han att Bo-Erik inte skulle få till en exponering. Vad Ernie inte visste var att Bo-Erik laddat kameran med en alldeles ny mycket högkänslig emulsion som Kodak på prov tagit fram. Så det blev en av mycket få bilder (kanske den enda) på Ernie Andersson.

 

 

 

 

 

 

Mer konst

preview image
Artist: Mikael OlssonMedia: FotografiDate: 2024

”Olsson Mikael” av Mikael Olsson

Olssons självporträtt/selfies utmanar både det narcissistiska användandet av selfies, och influencerstatus. Vidare destabiliserar han kompositionen av en traditionell selfie, där rekommendationen är att ögonlinjen befinner sig en tredjedel ner från bildens topp. Genom lek och intuition kännetecknas Olssons bilder av både intimitet och distans, betydelsen av hans egen fysiska närvaro och det perceptiva förhållandet till omgivningen.
preview image
Artist: Anna LinderstamMedia: FotografiDate: 2023

Anna Linderstam på Teatergrillen ”From the play of my mouth/ Talade suggestioner”

På Teatergrillen visas fotografiska porträtt av kvinnor under hypnos och utandningar gestaltade i glas. Porträtten är fotograferade vid olika sessioner med hypnotisör. Bilderna visar ögonblick av förändring, övergångar som tar individen från ett fysiskt eller psykiskt tillstånd till ett annat. Utifrån ett manuskript Linderstam skrivit, reagerade kvinnorna på hennes ord genom talade suggestioner.
preview image
Artist: Hanna Zelleke CollinMedia: MåleriDate: 2023

Hanna Zelleke Collin Gräsrotsrörelser / Trapezium

Gräsrotsrörelser / Trapezium är ett samlingsnamn för anteckningar, teckningar, tankar och fotografier från det trapeziumformade området mellan Gamla stan Skeppsholmen, Peter Dahls målningar på KB och Teatergrillen. Någonstans i gränslandet mellan det personliga och det privata, mellan kunskapsteoretiska frågeställningar och färgupptäckter i form av löv, godispapper eller väggen på Teaterbaren. Material som ligger till grund för utställningen på teatergrillen, en form av landskapsmåleri i gränslandet mellan inre och yttre landskap. Mellan abstrakt och materiell verklighet, utifrån frågor kring förhållandet mellan intuition och perception. Hanna Zelleke Collin arbetar med frågor som rör förhållandet mellan måleri och filosofi. Utbildad på Konstfack, kandidatexamen i Konst och Stockholms Universitet, kandidatexamen i Teoretisk Filosofi. 2021 tilldelades hon Bernadottestipendiet för projektet Intuition och Perception i Teckning och Måleri, ett projekt där konstnärliga metoder ligger till grund för filosofiska frågeställningar. Verken visades på bland annat Konstakademien, Galleri Nordenhake och på Market Art Fair tillsammans med Galleri Arnstedt.
preview image
Artist: Jens FängeMedia: MåleriDate: 2022

Jens Fänge på Teatergrillen

Jens Fänges tredimensionella målningar välkomnar betraktaren in i drömlandskap där återkommande figurer, ansikten och möbler tycks sväva över glesa möblerade interiörer eller abstrakta bakgrunder. Jens Fänge bygger och ”befolkar” flera plan inom varje komposition genom effekter som att använda små trä- och kopparelement. På detta vis tänjer Fänge gränserna för målerisk dimensionalitet och förlänger sina fiktiva världar bortom det typiskt hermetiska bildplanet och in i det verkliga rummet. Jens verk bjuder in till andra världar där det är lätt att förbli kvar.
preview image
Artist: Jesper NyrénMedia: MåleriDate: 2023

Jesper Nyrén på Teatergrillen

Jesper Nyrén undersöker i sitt måleri hur färg och yta skapar rumslighet och hur upplevelsen av ett landskap kan bilda nya rum i måleriet. I målningarnas visuellt rika och taktila ytor kan vi med blicken och kroppen bli delaktiga i en natur. Kompositionerna tycks bestå av byggstenar som bär upp och stöttar varandra. Varje byggsten har sin egen färgton och tyngd och tillsammans bildar de en struktur som är lika delar ljus och byggnadsverk. Jesper Nyrén är född 1979 och studerade på Kunliga Konsthögskolan 2002-2007. Han bor och arbetar i Stockholm. www.jespernyren.com
preview image
Artist: Liselotte WatkinsMedia: MåleriDate: 2024

Liselotte Watkins på Teatergrillen

Teatergrillen visar nu stolt Liselotte Watkins utställning på Teatergrillen, en efterlängtad återkomst. Liselotte Watkins har en historia med väggarna på Riche och Teatergrillen, de första verk hon visade på Teatergrillen (i början av 2000-talet) ledde fram till hennes samarbete med Prada. 2009 presenterade hon utställningen Kamikaze med utlämnande teckningar och sparsmakade linjer som föreställde nakna kvinnor. De nakna personerna porträtterades som nyvakna och lite lätt neurotiska, benämningen Kamikaze fick dessa kvinnor av Liselottes väninna Lisa Milberg, som i sin tur inspirerats av ett Woody Allen citat. Hon ritade på stora vita ark med tjocka tuschpennor.  29 augusti 2012 kom Liselotte Watkins tillbaka till Riche med utställningen Porträtt och flora, som bestod av  självporträtt och flora. År 2012 avslöjade även Liselotte Watkins att hon funderade på att måla keramikkrukor och fat, det har nu blivit verklighet och hennes krukor har sedan dess synts på vitt skilda ställen som butiker, Another Stories, och nu senast köpte Handelshögskolan in två platsspecifika Amforor som står permanent i entrén. Liselotte bor och arbetar i Italien sedan innan 2009.
preview image
Artist: Martin GustavssonMedia: MåleriDate: 2022

Martin Gustavsson – Frukternas Estetik i en Bar – på Teatergrillen

Vindruvor och blommor samt porträtt av en ung man i olika tillstånd av berusning, kanske av lust,  kanske vin eller sång, kanske av helt andra anledningar. Dessa målningar bildar stommen i den utställning som visas på Teatergrillen februari till april. De är del av en större målerisvit kallad ’The Aesthetics of Fruit’ av Martin Gustavsson som behandlar frågor kring representation och visibilitet. Serien förhåller sig till måleriets unika möjlighet att beskriva det synliga men också osynliga i hur vi benämner världen omkring oss. Hur kan vi representera och synliggöra det som inte syns?