Artist: Emily SundbladMedia: Måleri

Utställning Emily Sundblad, Crayfish Theater

Emily Sundblad:
Crayfish Theater
20.08.2025 – 20.10.2025

 

Teatergrillen har historiskt varit en plats där konstnärer samlats och samtalat.
De senaste i raden som ställt ut på Teatergrillen är Astrid Sylwan, Hanna Zelleke Collin, Klara Kristalova, Trinidad Carrillo, Jens Fänge, Martin Gustavsson, Olle Borg, Jesper Nyrén, Stefan Otto, Anna Linderstam, Mikael Olsson, Torbjörn Johansson, Liselotte Watkins, Matthias van Arkel, Anneè Olofsson, Mandy El-Sayegh, Thomas Karlsson, och nu Emily Sundblad.

Emily Sundblad’s exhibition Crayfish Theater is co-organized with Stockholm’s iconic restaurant Teatergrillen, which celebrates its eightieth anniversary in 2025. A favored dining venue of Ingmar Bergman and closely tied to the nearby Royal Dramatic Theatre, Teatergrillen has long been a landmark in Sweden’s cultural life.

The exhibition presents eight paintings that contemplate Sweden’s beloved kräftskiva (crayfish party).
This annual August festivity—cracking shells, aquavit toasts, and drinking songs—marks summer’s waning days with communal joy and ritual. In Sundblad’s hands, the crayfish becomes muse, memory, and emblem of fleeting time, turning tradition into both subject and stage. The crayfish party becomes both a literal and metaphorical framework for the exhibition. Sundblad’s exploration delves into themes of tradition, collective memory, and the ephemeral nature of seasonal celebrations. By integrating these motifs, the show reflects not only on Swedish culinary culture, but also on the broader interplay between art, ritual, and social cohesion.
The exhibition unfolds in three movements, like acts in a play. In the first, Vampyr I (Embrace) and Vampyr II (Embrace) present figures locked in embrace, perhaps shadows of Bergman’s Fanny and Alexander (1982) and Persona (1966)—two films where the boundaries between family, identity, and performance blur. Yet just as easily they might speak to other, more private dramas: the silent choreographies of intimacy, gestures charged with longing or estrangement, moments of closeness both tender and inscrutable, where affection blurs into enigma and the line between embrace and entanglement is never entirely clear.

The second group turns toward the stage: Pantalone, Isabella, and Pulcinella—three variations on the fragile glass clowns that already populate Teatergrillen, part of its peculiar décor and half-forgotten charm. Sundblad reimagines these figures as echoes of the Italian Commedia dell’Arte. Each one carries a plume of pink feathers—an irreverent nod to the crayfish feast, and a playful wink at theater’s mingling of tragedy and comedy. In doing so, she transforms the restaurant itself into a collaborator, drawing its history and objects into the performance of the exhibition.

The final act brims with exuberance: Kräftvampyr I, Kräftvampyr II, and Kräftparadiset
—three canvases where crayfish drift into dream, guiding Sundblad’s figures through surreal landscapes of collage and memory. Half-myth, half-masque, these works unravel into a world where revelry becomes ritual,
and ritual dissolves into vision.

By choosing Teatergrillen—neither white cube nor celebrated institution—Sundblad sidesteps solemnity. Instead, she roots her work in local tradition, in her own upbringing that included frequent visits to this very restaurant, and in the legendary place Teatergrillen holds within Stockholm’s artistic history. The exhibition becomes not only a display of paintings, but an act of remembrance, festivity, and life.

Artworks

Mer konst

preview image
Artist: Thomas KarlssonMedia: SkulpturDate: 2025

”Akvariet på teatergrillen” av Thomas Karlsson

Skulptören Thomas Karlsson är både oefterhärmlig och konsekvent. Inspirerad av japansk vikkonst, origami, har Karlsson sedan 2010-talen ägnat sig åt underfundiga intrikata djurkonster. Initialt var det upphittade ölburkar som klipptes och formades till hundratals små pippifåglar på Liljevalchs konsthalls väggar 2014. Därefter har Karlsson arbetat med fotoutskrifter från auktionshusens breda utbud, vilka omvandlats till collage. Begagnade Hermèssjalar och orientaliska mattor har så fått ge hud och form till större fågel, gamar och giraffer. Karlsson har uppenbarligen en passion för djur i stort som smått, men väjer inte heller för en och annan ödesmättad dödskalle av utskrivna kartor från 1700-talet.
preview image
Artist: Mikael OlssonMedia: FotografiDate: 2024

”Olsson Mikael” av Mikael Olsson

Olssons självporträtt/selfies utmanar både det narcissistiska användandet av selfies, och influencerstatus. Vidare destabiliserar han kompositionen av en traditionell selfie, där rekommendationen är att ögonlinjen befinner sig en tredjedel ner från bildens topp. Genom lek och intuition kännetecknas Olssons bilder av både intimitet och distans, betydelsen av hans egen fysiska närvaro och det perceptiva förhållandet till omgivningen.
preview image
Artist: Anna LinderstamMedia: FotografiDate: 2023

Anna Linderstam på Teatergrillen ”From the play of my mouth/ Talade suggestioner”

På Teatergrillen visas fotografiska porträtt av kvinnor under hypnos och utandningar gestaltade i glas. Porträtten är fotograferade vid olika sessioner med hypnotisör. Bilderna visar ögonblick av förändring, övergångar som tar individen från ett fysiskt eller psykiskt tillstånd till ett annat. Utifrån ett manuskript Linderstam skrivit, reagerade kvinnorna på hennes ord genom talade suggestioner.
preview image
Artist: Hanna Zelleke CollinMedia: MåleriDate: 2023

Hanna Zelleke Collin Gräsrotsrörelser / Trapezium

Gräsrotsrörelser / Trapezium är ett samlingsnamn för anteckningar, teckningar, tankar och fotografier från det trapeziumformade området mellan Gamla stan Skeppsholmen, Peter Dahls målningar på KB och Teatergrillen. Någonstans i gränslandet mellan det personliga och det privata, mellan kunskapsteoretiska frågeställningar och färgupptäckter i form av löv, godispapper eller väggen på Teaterbaren. Material som ligger till grund för utställningen på teatergrillen, en form av landskapsmåleri i gränslandet mellan inre och yttre landskap. Mellan abstrakt och materiell verklighet, utifrån frågor kring förhållandet mellan intuition och perception. Hanna Zelleke Collin arbetar med frågor som rör förhållandet mellan måleri och filosofi. Utbildad på Konstfack, kandidatexamen i Konst och Stockholms Universitet, kandidatexamen i Teoretisk Filosofi. 2021 tilldelades hon Bernadottestipendiet för projektet Intuition och Perception i Teckning och Måleri, ett projekt där konstnärliga metoder ligger till grund för filosofiska frågeställningar. Verken visades på bland annat Konstakademien, Galleri Nordenhake och på Market Art Fair tillsammans med Galleri Arnstedt.
preview image
Artist: Jens FängeMedia: MåleriDate: 2022

Jens Fänge på Teatergrillen

Jens Fänges tredimensionella målningar välkomnar betraktaren in i drömlandskap där återkommande figurer, ansikten och möbler tycks sväva över glesa möblerade interiörer eller abstrakta bakgrunder. Jens Fänge bygger och ”befolkar” flera plan inom varje komposition genom effekter som att använda små trä- och kopparelement. På detta vis tänjer Fänge gränserna för målerisk dimensionalitet och förlänger sina fiktiva världar bortom det typiskt hermetiska bildplanet och in i det verkliga rummet. Jens verk bjuder in till andra världar där det är lätt att förbli kvar.
preview image
Artist: Jesper NyrénMedia: MåleriDate: 2023

Jesper Nyrén på Teatergrillen

Jesper Nyrén undersöker i sitt måleri hur färg och yta skapar rumslighet och hur upplevelsen av ett landskap kan bilda nya rum i måleriet. I målningarnas visuellt rika och taktila ytor kan vi med blicken och kroppen bli delaktiga i en natur. Kompositionerna tycks bestå av byggstenar som bär upp och stöttar varandra. Varje byggsten har sin egen färgton och tyngd och tillsammans bildar de en struktur som är lika delar ljus och byggnadsverk. Jesper Nyrén är född 1979 och studerade på Kunliga Konsthögskolan 2002-2007. Han bor och arbetar i Stockholm. www.jespernyren.com
preview image
Artist: Liselotte WatkinsMedia: MåleriDate: 2024

Liselotte Watkins på Teatergrillen

Teatergrillen visar nu stolt Liselotte Watkins utställning på Teatergrillen, en efterlängtad återkomst. Liselotte Watkins har en historia med väggarna på Riche och Teatergrillen, de första verk hon visade på Teatergrillen (i början av 2000-talet) ledde fram till hennes samarbete med Prada. 2009 presenterade hon utställningen Kamikaze med utlämnande teckningar och sparsmakade linjer som föreställde nakna kvinnor. De nakna personerna porträtterades som nyvakna och lite lätt neurotiska, benämningen Kamikaze fick dessa kvinnor av Liselottes väninna Lisa Milberg, som i sin tur inspirerats av ett Woody Allen citat. Hon ritade på stora vita ark med tjocka tuschpennor.  29 augusti 2012 kom Liselotte Watkins tillbaka till Riche med utställningen Porträtt och flora, som bestod av  självporträtt och flora. År 2012 avslöjade även Liselotte Watkins att hon funderade på att måla keramikkrukor och fat, det har nu blivit verklighet och hennes krukor har sedan dess synts på vitt skilda ställen som butiker, Another Stories, och nu senast köpte Handelshögskolan in två platsspecifika Amforor som står permanent i entrén. Liselotte bor och arbetar i Italien sedan innan 2009.